"Да" мобильникам на борту.

oldfinn сказал(а):
При перегоне Ту5 с завода, с разрешения КВС, включил "дебильник" в кабине.
Т.е. в непосредственной близости от цепей прибора. И не только первичных (антенны, фидеры), но и от вторичных (узлы ПЧ, гетеродины, дискриминаторы, детекторы и.т.п). Как говорят в Одессе это две БОЛЬШИЕ разницы. Колонки компутера работают в АБСОЛЮТНО другом диапазоне (звуковом), но при расстоянии до мобилы 10см рычат як скаженны, а при расстоянии в 2м не реагируют абсолютно.
Эксперимент некорректен. Да, пока не выявлены все влияния передатчика мобильного телефона на РЭА самолёта лучше не рисковать, но огульно обвинять мобильники во всех проблемах, а особенно вот так :
oldfinn сказал(а):
почему на Аэробусе двигатель "сам по себе" набрал режим
по крайней мере несерьёзно.
 
Реклама
MAKC сказал(а):
oldfinn, Надо будет провести эксперимент с телефоном и ИЛСом на западной технике
Я - пас! Веры в электрические "мыльницы" и без того не много.:D
MikVolg сказал(а):
но огульно обвинять мобильники во всех проблемах, а особенно вот так :
Цитата:
Сообщение от oldfinn
почему на Аэробусе двигатель "сам по себе" набрал режим

по крайней мере несерьёзно.
Я никого и ничего не обвиняю. Я просто имею свои соображения, чего мне никто запретить не может.И выводы делаю не из теории...;)
 
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_10/interfere_textonly.html
хммм... а тут пишут другое.


1995, 737 airplane.
A passenger laptop computer was reported to cause autopilot disconnects during cruise. Boeing purchased the computer from the passenger and performed a laboratory emission scan from 150 kHz to 1 GHz. The emissions exceeded the Boeing emission standard limits for airplane equipment at various frequency ranges up to 300 MHz. Boeing participated with the operator on two flight tests with the actual PED, using the same airplane and flight conditions, in an attempt to duplicate the problem. Using even these extensive measures to re-create the reported event, Boeing was unable to confirm the reported interference between the PED and the airplane system.

1996/1997, 767 airplane.
Over a period of eight months, Boeing received five reports on interference with various navigation equipment (uncommanded rolls, displays blanking, flight management computer [FMC]/ autopilot/standby altimeter inoperative, and autopilot disconnects) caused by passenger operation of a popular handheld electronic game device. In one of these cases, the flight crew confirmed the interference by turning the unit on and off to observe the correlation. The same unit was used on another flight and on a different airplane, but the event could not be duplicated. Boeing purchased two of the actual suspect units through the airline and tested them in the laboratory, along with three off-the-shelf units. It was determined that these suspect units had emission profiles similar to the off-the-shelf units and that the levels from these devices were below airplane equipment emission limits.

1998, 747 airplane.
A passenger’s palmtop computer was reported to cause the airplane to initiate a shallow bank turn. One minute after turning the PED off, the airplane returned to "on course." When the unit was brought to the flight deck, the flight crew noticed a strong correlation by turning the unit back on and watching the anomaly return, then turning the unit off and watching the anomaly stop. Boeing was not able to purchase the actual PED, but contacted the PED manufacturer and purchased the same model. Boeing laboratory emission testing revealed that the unit exceeded Boeing airplane equipment emission levels by up to 37 dB by demonstrating energy levels in the frequency range of 150 to 700 kHz. In the Boeing navigation laboratory the unit was placed next to the FMCs, control display unit, and integrated display unit, but the reported anomaly could not be duplicated.

Ноутбук - это, конечно, не телефон, но его мощность излучения, как мне кажется, всё-таки поменьше будет.
 
Последнее редактирование:
MikVolg сказал(а):
Антенны, ... не являются источниками помех, они являются их приёмниками.
Антенна КВ передатчика, при работе на передачу, еще как является, например.
 
Sas сказал(а):
На частотах близких к 1000 РСБН как раз работает. Может оттуда? :)
Вспомнил! :D ДМЕ работает на частотах от 962 до 1213 МГц :)

Небольшой офф. Помню как-то видел схему захода по СП (подобной ИЛС), где частота была указана РСБНовским каналом. Что это за СП?

Нашёл схему. :)
 
Последнее редактирование:
Назад