Line vs Base Maintenance

Реклама
В EASA очень хорошо происаны разница между лайн и бэйз.
 
Техник сказал(а):
В EASA очень хорошо происаны разница между лайн и бэйз.
Дали бы ссылочку, хотя в общем с Европой ситуация боле-мене понятна. Мы тут про Россию репу чешем...
 
Ученый сказал(а):
Дали бы ссылочку
Блин под рукой нет ничего.
На память очень-очень грубо, одно из определений - лючки вскрываются для ТО (не сервисные), то бэйз.
 
Техник сказал(а):
...одно из определений - лючки вскрываются для ТО (не сервисные), то бэйз.
Лючки бывают разными "по-железу", и push, и на дзусах, и на винтах. Однако ж их назначение с конструктивом очень часто никак не связано :)
Потому как, лючок делается ни для того чтоб в него лазали, а для того чтоб не он отвалился в полете :)
 
Ученый сказал(а):
...с Европой ситуация боле-мене понятна. Мы тут про Россию репу чешем...
Кстати, ежели в НТЭРАТе все завязывается на ЭД ВС, тады надо в ЭД, набравшись политического мужества, все называть своими именами, и не пресмыкаться перед всякими ГосНИИевцами! Тем более, что ЭД на новые сертифицируемые типы ВС одобряет АР МАК с явно прозападной политикой, да и потенциальный покупатель отечественных ВС больше зарубежом.
 
Воли то у нас хватит, надо понять где нормы/правила поменять, ведь просто записать в ЭД недостаточно, могут и тормознуть на Ленинградке
 
Реклама
Ученый сказал(а):
...могут и тормознуть на Ленинградке
Интересно, смогут ли они также тормозуть Боинга, Эрбаса или Бэлла с Сикорским?
При их то нынешних полномочиях?
 
Вот нашел Leaflet JAA (ни фига про лючки :D ), но есть другая конкретика.
Думаю, что он действует и в ЕАSА, подтверждения не нашел.
Там, по ссылке, после итальянского текста, есть еще интересные Leaflets (требования к минимальной JAR145 организации, quality independance).

"JOINT AVIATION AUTHORITIES

Administrative and Guidance Material
Section Two: Maintenance Part Three: Temporary Guidance

LEAFLET NO. 6: JAR-145 DEFINITION OF LINE MAINTENANCE

1. Note:

The material contained in this leaflet has been issued in accordance with Chapter 11 of Administrative & Guidance Material Section Two: Maintenance, Part Two: Procedures and is therefore authorised for use by the JAA-NAAs on a voluntary basis until such time as the material has been subjected to the NPA process. The material will be subjected to the NPA process approximately two years after the first issue of this leaflet unless the material relates to an unadopted Requirement, in which case, it will await the formal consultation of the Requirement.

2. Introduction

Concern has been expressed that JAR-145 is not clear about the limits of Line Maintenance and therefore this leaflet has been issued to clarify the intent of JAR-145.

3. References

JAR 145-75(d) ACJ 145 para 3.2.l and 3.2.2.

JAR 145-75(d) states 'Maintain any aircraft for which it is approved at a location identified as a line maintenance location capable of supporting minor maintenance and only if the JAR-145 approved maintenance organisation exposition both permits such activity and lists such locations'.

ACJ 145 para 3.2.1. states 'Approval for aircraft maintenance may be. either an approval for the aircraft type covering base maintenance or line maintenance or both.'

ACJ 145 para 3.2.2. states "For the purpose of the ACJs, line maintenance, sometimes referred to as light maintenance, generally consists of pre-flight, daily, weekly, A Check and B Check".

4. Line Maintenance

4.1. The intent of JAR-145 was always to permit some flexibility in the scope of Line Maintenance but the wording identified in para 3 seems to have caused confusion rather than clarification. It is therefore intended that the existing ACJ para 3.2.2. will be amended in due course by Notice of Proposed Amendment (NPA) to the following or similar wording.

4.2. For the purpose of ACJ 145 Line Maintenance is any maintenance that must be carried out before flight to ensure that the aircraft is fit for the intended flight. Is includes necessary defect rectification and servicing and any scheduled maintenance that recurs at periods up to but not exceeding 7 days or 45 hours, which ever is the greater. Subject to environmental conditions and the acceptance by the JAA-NAA the definition could also include 'B' checks.

Note:
Aircraft maintained in accordance with 'progressive' type programmes need to be individually assessed in relation to this para. In principle, the decision to allow some 'progressive' checks to be carried out is determined by the assessment that all tasks within the particular check can be carried out safely to the required standards at the designated line maintenance station.




Вот перечень Leaflets, тут их продают, но по названиям можно тексты в инете найти - enjoy!
 
Последнее редактирование:
Ну дык и чо получается...
Можно делать 7-дневные или до 45-часовые А-чеки, да и по согласованию с САА В-чеки тоже можно мостить в Line!
Вот наверное, все и ясно стало.
 
Техник, спасибо! Это существенная информация, зря я поленился там покопаться.
Тезис - periods up to but not exceeding 7 days or 45 hours, which ever is the greater. Subject to environmental conditions and the acceptance by the JAA-NAA the definition could also include 'B' checks - сужает область, но некоторое смешение категорий "оператиывное" и "периодическое" все равно остается, ну да бог с ним...
 
Техник,
здесь на соседнем братском форуме появилось сомнение у знатока PART-145 (взамен JAR-145), типа что А и В-чеки теперь тока могут быть Base.
А как все-таки на самом деле по европейским нормативам?
 
Уважаемые MsKos, Ученый, Техник,

существует чёткое определение B- и L- Maintenance:

Annex II
Acceptable Means of Compliance to Part-145


AMC 145.A.10 Scope
1. Line Maintenance should be understood as any maintenance that is carried out
before flight to ensure that the aircraft is fit for the intended flight.
(a) Line Maintenance may include:
Trouble shooting.
Defect rectification.
Component replacement with use of external test equipment if required.
Component replacement may include components such as engines and propellers.
Scheduled maintenance and/or checks including visual inspections that will detect
obvious unsatisfactory conditions/discrepancies but do not require extensive in
depth inspection. It may also include internal structure, systems and powerplant
items which are visible through quick opening access panels/doors.
Minor repairs and modifications which do not require extensive disassembly and
can be accomplished by simple means.
(b) For temporary or occasional cases (AD's, SB's) the Quality Manager may
accept base maintenance tasks to be performed by a line maintenance organisation
provided all requirements are fulfilled as defined by the competent authority.
(c) Maintenance tasks falling outside these criteria are considered to be Base
Maintenance.

разрешите Вам посоветовать ознакомиться с Basic Regulation Nr. 1592/2002 (jeto JAA -> EASA)

и

DECISION NO. 2003/19/RM
OF THE EXECUTIVE DIRECTOR OF THE AGENCY
of 28 November 2003

on acceptable means of compliance and guidance material to Commission Regulation
(EC) No 2042/2003 of 20 November 2003 on the continuing airworthiness of aircraft and
aeronautical products, parts and appliances, and on the approval of organisations and
personnel involved in these tasks

где Вы можете найти ответы по поводу B или L Maintenance. Что ко всему прочму охватывает не только работы на вс, но и квалификацию персонала, сертификацию базы и т.д.

P.S. avia.ru это хорошо (может быть), но есть докУменты. Если A и B Чеки могут быть только в Base Maintenance, то LH базы надо закрывать. Тому, кто пишет такую чушь, плюньте ему в глаз. ;)
 
Последнее редактирование:
FW,
Дык, и я почти про тож,
Статус А и В-чеков предмет ответственности САА. Т.е. это Base или Line определяется в каждом конкретном случае и затверждается САА.
Или опять не так?
 
FW сказал(а):
DECISION NO. 2003/19/RM
OF THE EXECUTIVE DIRECTOR OF THE AGENCY
of 28 November 2003
on acceptable means of compliance and guidance material to Commission Regulation
(EC) No 2042/2003 of 20 November 2003 on the continuing airworthiness of aircraft and
aeronautical products, parts and appliances, and on the approval of organisations and
personnel involved in these tasks

где Вы можете найти ответы по поводу B или L Maintenance.

Это правильное замечание (хотя все эти книжки мы читаем, может не всегда внимательно :)). Но суть разбора была не столько в том, как устроена западная система, сколько в том, как ее соотнести с российской.
В итоге в целом разобрались, за что всем откликнувшимся спасибо!
 
MsKos сказал(а):
Статус А и В-чеков предмет ответственности САА.

эксплуатанта (Part-M). Он обязан доказать CAA свою правоту. Если бы Вы знали :rolleyes: сколько тел. переговоров у нас с LBA за каждую закавычку.
 
Реклама
К примеру для самолетов семейства 737 линейным ТО считаются все работы вплоть до А-check. C и D cheсks уже "базовое" обслуживание. B check отсуствует.
 
Назад