Вот посмотрел...

Sherhan

Sherhan

Старожил
Вот посмотрел вчера очередной фильм из серии "Seconds to disaster" по "National geografic". Про рейс АА-965 / 1995 г./ - катастрофа в горах Колумбии. Момент,когда экипаж изменил настройку на привод - стукнув по первой букве названия привода,на табло выскочил какой-то ряд комбинаций цифр,они настроились не на тот привод,он увёл их в горы и... Не будучи спецом по АО - а что,БК трудно нарисовать название привода /вместе с комбинациями цифр - ясно,что это частоты и координаты приводов / ?
 
Реклама
Sherhan

Sherhan

Старожил
Экзот, ЗВИНЯЙ - напишу поразвёрнутей. Рейс собирался приступить к снижению к аэропорту посадки. Диспетчер дал экипажу полосу,отличную от той,что была уже запрограмированна в БК. Экипаж решил перепрограммировать БК на другой привод. И вот показано было буквально следующее - командир жмёт на клавишу "Р" - первая буква названия привода /он назывался "Роза"/ - на табло выскакивает ряд строчек с комбинациями цифр и букв и он жмёт "Энтер". БК фиксирует первый привод в ряду приведённых - и катастрофа потому и произошла что это был не тот привод / не "Роза" - будь она неладна/. Неужели БК не пишет само название привода / вместе с координатами и частотами / ?
 
Экзот

Экзот

Элефантерия
Sherhan, уууууу, это не к моим слонячим мозгам. :oops: :(
Пусть те, кто с ФМС каждый день возится расскажет.
 
О

Обормот

Местный
ситуевина была следующая: диспечер дал экипажу курс напрямую на ВОР Роза, кто то из пилотов (не помню кто) вбил полное название ВОР в СДЮ и нажал на верхнюю строчку - алгоритм сортировки точек подразумевает появление их в порядке увеличения дальности по курсу полета. но этот ВОР уже находился сзади, поэтому и его расположение было в конце списка. экипаж не проверил частоту ВОР и начал автоматический отворот в его сторону. последствия всем известны
 
Экзот

Экзот

Элефантерия
Из aviation-safety.net

Status: Final
Date: 20 DEC 1995
Time: 21:38 LT
Type: Boeing 757-223
Operator: American Airlines
Registration: N651AA
Msn / C/n: 24609/390
Year built: 1991
Total airframe hrs: 13782 hours
Cycles: 4922 cycles
Engines: 2 Rolls Royce RB211-535E4B
Crew: 8 fatalities / 8 on board
Passengers: 152 fatalities / 156 on board
Total: 160 fatalities / 164 on board
Airplane damage: Written off
Location: Buga (Colombia)
Phase: Approach
Nature: International Scheduled Passenger
Departure airport: Miami International Airport, FL (MIA)
Destination airport: Cali-Alfonso B. Aragon Airport (CLO)
Flightnumber: 965
Narrative:
At about 18:34 EST, American Airlines Flight 965 took off from Miami for a flight to Cali. At 21:34, while descending to FL200, the crew contacted Cali Approach.
The aircraft was 63nm out of Cali VOR (which is 8nm South of the airport)) at the time. Cali cleared the flight for a direct Cali VOR approach and report at Tulua VOR. Followed one minute later by a clearance for a straight in VOR DME approach to runway 19 (the Rozo 1 arrival).
The crew then tried to select the Rozo NDB (Non Directional Beacon) on the Flight Management Computer (FMC). Because their Jeppesen approach plates showed 'R' as the code for Rozo, the crew selected this option. But 'R' in the FMC database meant Romeo. Romeo is a navaid 150nm from Rozo, but has the same frequency. The aircraft had just passed Tulua VOR when it started a turn to the left (towards Romeo). This turn caused some confusion in the cockpit since Rozo 1 was to be a straight in approach. 87 Seconds after commencing the turn, the crew activated Heading Select (HDG SEL), which disengaged LNAV and started a right turn. The left turn brought the B757 over mountainous terrain, so a Ground Proximity (GPWS) warning sounded. With increased engine power and nose-up the crew tried to climb. The spoilers were still activated however. The stick shaker then activated and the aircraft crashed into a mountain at about 8900 feet (Cali field elevation being 3153 feet).

PROBABLE CAUSE: "Aeronautica Civil determines that the probable causes of this accident were:
1. The flight crew's failure to adequately plan and execute the approach to runway 19 at SKCL and their inadequate use of automation;
2. Failure of the flight crew to discontinue the approach into Cali, despite numerous cues alerting them of the inadvisability of continuing the approach;
3. The lack of situational awareness of the flight crew regarding vertical navigation, proximity to terrain, and the relative location of critical radio aids;
4. Failure of the flight crew to revert to basic radio navigation at the time when the FMS-assisted navigation became confusing and demanded an excessive workload in a critical phase of the flight.
Contributing to the cause of the accident were:
1. The flight crew's ongoing efforts to expedite their approach and landing in order to avoid potential delays;
2. The flight crew's execution of the GPWS escape manoeuvre while the speed brakes remained deployed;
3. FMS logic that dropped all intermediate fixes from the display(s) in the event of execution of a direct routing;
4. FMS-generated navigational information that used a different naming convention from that published in navigational charts."
Follow-up / safety actions:
April 2000, American Airlines sued both Jeppesen (for furnishing AA with a database that hid a critical checkpoint) and Honeywell (that made the plane's flight management computer) over a December 1995 accident near Cali, Bogota. (AP)


Related information/accidents:
Flightcrew - Navigational error
Result - CFIT - Hill, mountain

Source: (also check out sources used for every accident)
Air Safety Week1.1.96(1,2) + 22.01.96(1) + 7.10.96(8); New York Times 21.12.95, 22.12.95, 24.12.95(4); Daily News 21.12.95, 22.12.95; Aviation Week & Space Technology 1.1.96(29,31) + 8.1.96(336) + 06.05.96(40-41) + 13.05.96(52+54) + 09.09.96 (58-61); Scramble 201(50); Flight International 3-9.01.96 (5); Improvements needed in FMS Human Factors / R.N. Aarons, Business & Commercial Aviation Nov. 1996 (144, 146, 160); Aircraft Accident Report controlled flight into terrain American Airlines Flight 965 Boeing 757-223, N651AA near Cali, Colombia December 20, 1995 / Aeronautica Civil of the Republic of Colombia

Внизу ещё ссылки на расшифровку переговоров и ещё кой какие ссылки.