Англичанин Норман, вылечившийся от рака, выполняет кругосветку на автожире в поддержку фонда борьбы с раком. В данный момент почти год сидит в Японии из-за бюрократических заморочек перелета через Россию. Перелет выполняется официально, поэтому наши власти требуют наличие на борту русскоговорящего штурмана, либо самолет сопровождения.
Планировался маршрут Ю-Сах - Ноглики - П-Камч, далее на Алеутские о-ва. При таком раскладе Норман не сможет взять пассажира, так как второе место будет занято доп. баком. При этом требуется самолет сопровождения с дальностью более 1000 км, чтобы покрыть расстояние Ноглики - П-Камч.
Самолет лидирования найти не получается, никто не хочет так долго трястись в воздухе. Поэтому Норман решил пойти на крайний шаг - сейчас он рассматривает возможность взять штурмана, в этом случае дальность будет ограничена 300 NM, перелет придется совершать по берегу.
Услуги самолета или штурмана ессно будут оплачиваться.
Пока никак не удается найти ни пилота, ни штурмана ни на Сахалине, ни в Приморье, ни в Хабаровском крае...
Вот немного из переписки с ним:
16 августа:
"Hello again Dmitry and Eugene, we are still trying to make contact with DOSAAF headquarters and have been emailing the head of Media Mr Vitaliy Gusak, though so far we have not had a reply.
I am also re-examining the original routing with a view to taking a Russian Navigator on board if we are unable to find a suitable escort aircraft. this would mean shorter flight legs - perhaps only 300 Nautical Miles and would take the flight up to the Bering Sea. It might not be so hard to find a suitable person rather than a suitable escort aircraft?
let me know your views on this.
Best Regards Norman"
8 августа:
"HELLO AGAIN DMITRY
APOLOGIES FOR CAPITAL LETTERS ONLY AS I AM USING A JAPANESE KEYBOARD AT THE MOMENT !
WE HAVE HAD INSTRUCTION FROM MOSCOW THAT GYROX MUST EITHER HAVE A NAVIGATOR ON BOARD OR BE ESCORTED WITH A RUSSIAN AIRCRAFT. THE IDEA OF LEAVING A FUEL DUMP ON AN ISLAND IS THEREFORE PROBABLY NOT GOING TO WORK .... SO I AM URGENTLY IN NEED OF SOME HELP TO FIND A SUITABLE AIRCRAFT IN SAKHALIN
I SEE FROM SOME PHOTOS ONLINE OF SAKHALIN THAT IT HAS AN AEROCLUB AND SOME LIGHT AIRCRAFT IN A HANGER?? ALSO I SEE AN ANTONOV AN2 AIRCRAFT SITTING ON TWO OCCASIONS ON THE GROUND AT SAKHALIN.
3 POSSIBILITIES....
A)
COULD A LOCAL CLUB AIRCRAFT BE ABLE TO FLY WITH ME FROM SAKHALIN TO NOGLIKI AND ONWARDS TO KAMCHATKA? IF SO, WOULD IT NEED EXTENDED FUEL TANK FOR ITS LONGER FLIGHT OUT TO KAMCHATKA AND BACK? ( I HAVE A SPARE FUEL BLADDER TANK (80 LITRES - RATED FOR GASOLINE AND/OR AVGAS) THAT STRAPS INTO A PASSENGER SEAT IF THIS COULD BE USED BY SOMEONE?)
B)
COULD I CONTRACT A COMMERCIAL AIRCRAFT TO ESCORT ME SUCH AS THE ANTONOV AN2 - IF SO, HOW MUCH WOULD THIS COST -
I ESTIMATE THE ROUND TRIP FLIGHT WOULD BE SAKHALIN - NOGLIKI - KAMCHATKA - SAKHALIN AND WOULD BE AROUND 1600 NAUTICAL MILES @ 110 KNOTS = APPROX 15 HOURS FLIGHT TIME - APPROX 200?? LITRES PER HOUR AVGAS = 3000 LITRES AVGAS....QUITE AN EXPENSIVE OPTION....BUT WE MAY NOT HAVE ANY OTHER?
C)
COULD WE FIND AN AIRCRAFT FROM KAMCHATKA (OR ELSEWHERE ON SAKHALIN ISLAND) THAT COULD FLY THE SAME TRIANGLE AND FLY TO SAKHALIN FIRST TO MEET ME?
AS TIME IS VERY SHORT, PLEASE LET ME KNOW YOUR VIEWS AS SOON AS POSSIBLE
BEST REGARDS NORMAN"
---------- Добавлено в 13:50 ----------
Сайт и блог перелета:
http://gyroxgoesglobal.blogspot.com/
http://www.gyroxgoesglobal.com/