Алексей Коваль, я внимательно читал Ваше сообщение про 1А/1A2.
У меня сложились те же самые вопросы как у Вас.
Но ответов, к сожалению, нет.
У меня был контакт в ТАНТК (правда, более года не общался с ним), но такие вопросы лучше не задавать. Всё-таки программа продолжается...
Ввиду всех приводимых аргументов, предложу авторам Soviet Transports (я с ними сотрудничаю) изменить текст про этот самолет следующим образом:
00134 30893 CCCP-86879 A-60 (1A) TANTK/AFL c/s f/f 19aug81 line # 23-04; laser test aircraft (izd. 1A) based on the Il-76M; converted by TANTK at Taganrog; d/d 02oct83 (late d/d); had two AI-24 APUs and an enlarged nose housing a target acquisition radar; laser turret installed in cargo bay which opened to the top; was used 1983/87 to test the laser for the "Polyus" ("Skif DM") combat satellite the launch of which failed 15may87; reported dbr in a ground fire at Chkalovski in the late 1980s and last noted there 20aug99 in a horrible condition, probably because of this internal fire
CCCP-86879 A-60 (1A2) TANTK/AFL c/s f/f 29aug91 really the same aircraft as above ? (see notes above); modified laser test aircraft (izd. 1A2); l/n Tag 1993 under maintenance
RA-86879 A-60 (1A2) TANTK/AFL c/s photo based at Chkalovski mar97 according to line-number list; laser tests still continued by 2004; l/n Tag 31aug04
Это тоже не идеальный вариант, но лучше не знаю.
Всё-таки это будет лучше первоначального варианта.