можно ответить?Не совсем понятно, что обсуждается. Боинг добавил МКАС именно для парирования некоего изменения в аэродинамике, вызванного заменой двигателей. Это его официальное объяснения. Что дальше? Выставить конспирологию, что этого не может быть, потому что быть такого не может? Но тогда придется придумать какое-то объяснение - зачем вообще понадобился МКАС.
Разве Боинг не обязан был предупредить покупателей о таких изменениях в аэродинамике?
[automerge]1561535683[/automerge]
Можно задать с таким же успехом и встречный вопрос - а должен был сообщать покупателям? и если да, то что именно и в какой форме. Желательно чтобы вы это рассказали ссылаясь на опыт других фирм.
да, Боинг должен был сообщить об установке MCAS, как эта система работает и кратко о причинах установки в AFM, FCOM, о технических деталях в АММ.
Примеры других производителей...
Эрбас подойдет?
Modification Title: NAVIGATION- AIR DATA - Install and define reversible Back-Up Speed Scale function
Modification Number (MOD)/Modification Proposal (MP): 159281/P15825
Aircraft type: A320FAM
Issue Date: 06-06-2017
Main Operational Changes
With this modification, the BUSS is reversible thanks to the introduction of two push buttons in the cockpit. And the flight crew does not have to turn off all ADRs to activate the BUSS.
General:
This modification provides the capability to select and deselect the Reversible BUSS (Back Up Speed Scale) function through a push button on 301VU and 500VU panels in the case of unreliable airspeed situation.
Systems Knowledge:
This modification helps the flight crew to enhance the handling of unreliable airspeed situation by introducing the Reversible BUSS function with two BKUP SPD/ALT push buttons.
1. BKUP SPD/ALT push buttons
The flight crew can activate and deactivate the Reversible BUSS in the case of unreliable airspeed situation with two BKUP SPD/ALT push buttons on the main instrument panel:
• One on the left of the Captain PFD,
• One on the right of the F/O PFD
Each BKUP SPD/ALT push button independently commands the display of the BUSS on its associated side.
2. BKUP SPD/ALT memo and ECAM alert
• BKUP SPD/ALT memo
With this modification, when the flight crew activates the BKUP SPD/ALT push button on one side, the ECAM displays the BKUP SPD/ALT memo.
• BKUP SPD/ALT ECAM alert
The ECAM displays BKUP SPD/ALT alert when the flight crew activates the BKUP SPD/ALT push button:
- On one side with Autopilot (AP) and/or Flight Director (FD) engaged on the same side.
- On both sides.
If the flight crew activates the BKUP SPD/ALT push button on one side with FD and/or AP engaged on the same side, the ECAM actions request the flight crew to set the AP and/or the FD on the side where the BKUP SPD/ALT is OFF.
If the flight crew activates the BKUP SPD/ALT push button on both sides, the associated ECAM actions request the flight crew to:
- Apply the ADR CHECK PROC if all airspeeds are unreliable, or
- Use the Reliable Air Data if at least one airspeed is reliable.
Procedures:
Unreliable Speed Indication procedure
Below FL250, the flight crew uses the BKUP SPD/ALT push button to activate the reversible BUSS and fly the green. Above FL250, the flight crew applies the Pitch/Thrust tables.
NAV ADR 1+2+3 FAULT and NAV ADR DISAGREE When AOA discrepancy, the flight crew does not use the BKUP SPD/ALT push button