У боинга в первой части рлэ есть такое обшее предупреждение, которое для тех кто понимает обсуждению не подлежит. (давно уже написано кровью).
Об остальном можно не говорить.
NP.10.3 Normal Procedures -Introduction 737 Operations Manual
Autopilot Flight Director System and Flight Management
System Monitoring
When the autopilot, flight director, or autothrottles are in use and a mode change
is selected or is scheduled to occur, the annunciation must be verified on the flight
mode annunciation display. Airplane course, vertical path, and speed must always
be monitored.
Similarly, when a thrust mode change is selected or is scheduled to occur, the
annunciation must be verified on the thrust mode display.
In LNAV and VNAV, all airplane course, vertical path, thrust and speed changes
must be verified.
То, что происходило в кокпите в последние секунды полёта - надеюсь покажет расследование. Что именно случилось.., а вот почему? Моё мнение - потеря экипажем контролем над ситуацией, в западных программах CRM - "situational awareness", у нас "ситауционная осознанность". Плюс возможно другая причина, наложившаяся на первую - недостаточная слаженность действий членов экипажа кабины в сложившейся ситуации. Но это моё сугубо личное мнение...