Мелкие происшествия

Реклама
Интересно как это технически выполнено.
Посмотрите на фото вариант для А320. Clip_169.jpg U0132506.JPG U0132103.JPG U0132109.JPG
 
С удовольствием ознакомлюсь!

TBMU - Tire Pressure Sensor/Fill Valve

The TBMU supplies an excitation signal to each of the 14 wheel interface units.

The wheel interface unit sends the signal across the rotating interface of the wheel to the tire pressure sensor/fill valve.

Tire Pressure Sensor/Fill Valve - TBMU Signal

The tire pressure/sensor fill valve sends a dc voltage signal that is in proportion to the tire pressure.

The relay transformer hubcap and in-axle transformer transmit the signal across the rotating interface of the wheel back to the TBMU

TBMU Operation

The TBMU gets the tire pressure signals and sends them to the AIMS for the flight deck display.

The TBMU also calculates non-normal tire pressure conditions and shows these EICAS messages:

  • TIRE PRESS (Advisory) - non-normal tire pressure conditions.

  • TIRE PRESS (Status) - non-normal tire pressure conditions.

Non-normal tire pressure conditions include:

  • Tire pressure below 100 psi.

  • Main gear tire pressure different from the average tire pressure by 18 percent or more (the TBMU calculates average tire pressure by discarding the three highest and the three lowest tire pressures and averaging the middle six tire pressures).

  • More than 25 percent difference in pressure between main gear tires on the same axle.

  • More than 12 percent difference between the nose gear tire pressures.

A fault monitor in the TBMU monitors tire pressure indication components and interfaces for faults. The status message TIRE PRESS SYS shows if there is a fault.
 
С удовольствием ознакомлюсь!

Location

A tire pressure sensor/fill valve is installed on each of the 12 main gear wheels and two nose gear wheels. There is an in-axle transformer in each of the axles.

Tire Pressure Sensor/Fill Valve

The tire pressure sensor/fill valve is made of an air fill valve and three independent pressure sensing channels which provide accurate tire pressure.

The tire pressure sensor/fill valve is installed in the wheel.

A relay transformer hubcap assembly connects to the tire pressure sensor/fill valve

Relay Transformer

The relay transformer rotates as the wheel rotates, creating a rotational transformer with the in-axle adapter transformer assembly.

The relay transformer hubcap assembly is installed on each wheel and provides the interface between the pressure sensor/fill valve and the in-axle transformer.

Outside of the hubcap, the relay transformer is physically connected to the pressure sensor/fill valve by means of a coupling ring that fits around the outer casing of the pressure sensor/fill valve


Картинку выложить не могу.
 
The wheel interface unit sends the signal across the rotating interface of the wheel to the tire pressure sensor/fill valve.
The relay transformer rotates as the wheel rotates, creating a rotational transformer with the in-axle adapter transformer assembly.
Можно так понять, что датчик давления передает сигнал посредством вращающегося трансформатора. При этом, каким образом получает электропитание сам датчик - пока непонятно.
 
mishk, Кроме трансформатора и нет ничего. Приходится признать, что через этот трансформатор и питание идет в датчик, и возвращается сигнал из датчика в блок мониторинга.
 
Реклама
mishk, Кроме трансформатора и нет ничего. Приходится признать, что через этот трансформатор и питание идет в датчик, и возвращается сигнал из датчика в блок мониторинга.
А почему бы нет? Например, всякие там RFID метки так работают.
 
Можно так понять, что датчик давления передает сигнал посредством вращающегося трансформатора. При этом, каким образом получает электропитание сам датчик - пока непонятно.
А мне не понятно для чего так усложнять самолет... Смог
бы понять такую систему мониторинга на 737 или А319 где одноосная тележка с двумя колесами, но когда три оси и шесть колес...
Ну, спустило одно колесо. Никто и не почувствует это.
 
А мне не понятно для чего так усложнять самолет... Смог
бы понять такую систему мониторинга на 737 или А319 где одноосная тележка с двумя колесами, но когда три оси и шесть колес...
Ну, спустило одно колесо. Никто и не почувствует это.
Не так это уж сложно и дорого по сравнению со многим, но облегчает работу.
 
или А319 где одноосная тележка с двумя колесами
Встречал очень много самолётов этого семейства с официально деактивированной TPIS. В СЛО "Россия" помнится технари очень ругались на эту систему, как у них сейчас с ней не знаю.
 
Деньги - за одну эту систему с заказчика сдерут немалые деньги, да ещё расскажут как это жизненно необходимо и, что без этого летать безопасно невозможно.
Да, согласен! Себестоимость агрегатов этой системы -копейки, а продажная цена такого колеса мама не горюй!
!
 
Последнее редактирование модератором:
Встречал очень много самолётов этого семейства с официально деактивированной TPIS. В СЛО "Россия" помнится технари очень ругались на эту систему, как у них сейчас с ней не знаю.
Не удивлен ,что технари ругались!
 
Реклама
Не так это уж сложно и дорого по сравнению со многим, но облегчает работу.
Дефектация колеса начинается с оценки его обжатия, если оно обжато более допуска, то тогда уже манометром измеряют давление в нём. Ничего суперсложного нет в этих процедурах.
 
Назад