I am mostly interested in his comments about the engine reliability (after the combustor fix) and its fuel consumption, even comparing it to the Fokker 100. I have never heard about this before. What is the engine replacement rate of the newest versions with the fixed combustor?
Regarding fuel consumption, reviews from airlines (including Interjet) confirm the figure of 1700-1800 kg per hour flight (including takeoff and landing).
The statistics of engine replacements in airlines is, alas, information "confidential" and is not disclosed. Judging by the feedback from the technical staff, the problem was indeed solved. But, perhaps, the employees of technical services present at the forum, operating the SSJ, can say something of their own.
The problem with early removal of engines took place in the Interjet, but it became especially acute due to SAFRAN's miscalculations in the organization of repairs. They were not ready for such a volume of work and requests for repairs were simply waiting for their turn for a very long time. Insufficient replacement engine stock also exacerbated this issue. Now the issue has been resolved by, first, doubling the production capacity for engine repair; second, the creation of a large replacement fund; and thirdly, as representatives of SAFRAN stated, they solved the problem with combustion chambers and oil receivers. The defect was eliminated on new engines, and on old ones it was eliminated during the repair process.
Относительно расхода топлива, то отзывы от авиакомпаний (в т.ч. Interjet) подтверждают цифру 1700-1800 кг на часовой полет (включая взлет и посадку).
Статистика замен двигателей в авиакомпаниях является, увы, информацией "для служебного пользования" и не разглашается. Судя по отзывам технического персонала проблему, действительно, удалось решить. Но, возможно, присутствующие на форуме сотрудники технических служб, эксплуатирующие SSJ, могут сказать что-то свое.
Проблема с ранним снятием двигателей имела место в Interjet, но особо острой она стала из-за просчетов SAFRAN в организации ремонта. Они не были готовы к такому объему работ и заявки на ремонт просто очень долго ждали своей очереди. Недостаточный подменный фонд двигателей также обострял этот вопрос. Сейчас вопрос решен путем во-первых, удвоения производственных мощностей по ремонту двигателя; во-вторых созданием большого подменного фонда; а в-третьих, как заявляли представители SAFRAN , они решили проблему с камерами сгорания и маслоприемниками, На новых двигателях дефект устранен, на старых - устраняется в процессе ремонтов.