Airbus- Bombardier. A220 (CSeries), C Series Aircraft Limited Partnership

Flight Test Vehicle, FTV3 был передан безвозмездно (т.е. :) даром) Техническому аэрокосмическому колледжу в городке Ст. Хуберт (что на дрогой стороне пролива Ст. Лаурент, напротив Монреаля).
École nationale d'aérotechnique ENA. Данное учебное заведение готовит специалистов для авиации, как разработки/ производства, так и для обслуживания самолётов в эксплуатации.
Самолёт был предназначен для тестов авионики, электрических систем и потребителей а также шумовых характеристик. Общий налёт составил порядка 1400 лётных часов.
Самолёт не будет более летать. Руководство колледжа планирует в сaмом скором времени включить этот борт в программу обучения студентов.
C-Series-Ecole1-1024x514.jpeg
 
Реклама
Та же статья на Блумберге
https://www.bloomberg.com/news/arti...s-whisperjet-is-too-loud-for-zurich-residents

The Airbus ‘Whisperjet’ Is Too Loud for Zurich Residents
By Richard Weiss , Benjamin D Katz , and Corinne Gretler
November 5, 2018, 4:37 PM GMT+3


Swiss Air greeted the arrival of its latest plane with great fanfare, dubbing the Airbus SE A220 model the “Whisperjet” and promising neighborhoods around Zurich Airport that it would be 50 percent quieter than older aircraft.
But that tag has come back to haunt the Deutsche Lufthansa AG unit as the narrow-body’s twin engines emit what locals have described as a strange howling noise as it comes in to land, enraging people living on the flight path.
“It’s even louder than other machines flying in,” said Klaus Stoehlker, spokesman for the Zurich-based Foundation Against Aircraft Noise. “They’ve been describing it as temporary while they make assessments, but for nine months now it hasn’t gone away.”
Zurich Airport has received complaints on its noise hotline of unusual sounds when the A220 passes overhead, a spokeswoman said, adding that it’s working with Swiss to seek a quick solution. The plane -- developed by Bombardier Inc. and now part of the Airbus lineup -- isn’t breaching rules and the sound, which last for a few seconds, hasn’t triggered higher fees that apply to louder jets.
Airbus and Swiss each said they are aware of the situation and in close contact with engine maker Pratt & Whitney, which is analyzing the noise -- likened by some to the mating call of an orca whale -- to determine its cause. The sound “occasionally occurs” during throttle movements when A220 is at low power, a Pratt spokeswoman said, adding that the jet’s total noise footprint still represents a 75 percent improvement on older planes.
The issue, which affects A220 models seemingly at random, risks blemishing the plane’s credentials as ideal for noise-limited airports. Hubs including Frankfurt operate strict night curfews, while London City, which Swiss also serves with the plane, restricts weekend flights.
The Whisperjet name has been applied to a variety of planes over the decades, including the BAE-146 and Eastern Airlines Boeing Co. 727s, whose tail-mounted engines made the front of the cabin quiet but the rear especially noisy.
— With assistance by Frederic Tomesco
 
Какой-то избирательный косяк в спектре издаваемых звуков?
 

Самолетам A220 разрешили выполнять длительные перелеты над водой

15 января 2019 Иван Володин
Канадские авиавласти допустили самолет Airbus A220 (ранее — Bombardier CSeries) к полетам по стандартам ETOPS (с одним отказавшим двигателем) до 180 мин. Сертификация распространяется на обе модификации воздушного судна (A220-100 и A220-300). A220 стал первым самолетом, получившим сертификат ETOPS от Министерства транспорта Канады. В Airbus уточнили для ATO.ru, что процесс одобрения сертификата в FAA и EASA запущен.
Получение Airbus A220 сертификата ETOPS 180 позволит авиакомпаниям эксплуатировать эти самолеты на дальнемагистральных маршрутах над водой, а также выполнять рейсы в удаленные и недостаточно обслуживаемые регионы. ETOPS 180 будет предлагаться в качестве одной из опций операторам самолетов A220-100 и A220-300. В случае реализации этой опции полетное время до ближайшего запасного аэродрома, где можно совершить вынужденную посадку в случае отказа одного из двигателей, увеличится до 180 мин.
Максимальная дальность полета Airbus A220 — 5920 км. Сертификация ETOPS позволит лайнеру совершать беспосадочные перелеты по таким маршрутам, как, например, Лондон (Великобритания) — Нью-Йорк (США), Сеул (Южная Корея) — Дарвин (Австралия), Гонолулу (Гавайи, США) — Лос-Анджелес (США), Окленд (Новая Зеландия) — Папеэте (Французская Полинезия), а также Антананариву (Мадагаскар) — Мумбаи (Индия).
Самолет Airbus A220 стал единственным ВС в своем классе, сочетающим возможность захода на посадку по крутой глиссаде и способность выполнения дальнемагистральных рейсов, подчеркнул Роб Дьюар, глава клиентской службы и технический руководитель программы A220.
Летом этого года американские авиавласти утвердили нормы по стандартам ETOPS до 180 мин для турбовентиляторных двигателей Pratt & Whitney PW1500G, устанавливаемых на A220.
Сейчас портфель заказов Airbus включает в себя 537 самолетов A220. Напомним, что в том числе благодаря получению летом 2018 г. контроля над программой Bombardier CSeries, европейскому авиастроителю удалось увеличить количество поставленных в 2018 г. самолетов на 11% в сравнении с 2017 г.
Примечание. ETOPS — нормы и особые требования к выполнению полетов на двухдвигательном самолете над безориентирной местностью, разработанные ICAO в середине 80-х гг. По нормам ETOPS маршрут двухдвигательного самолета должен быть построен таким образом, чтобы он постоянно находился в пределах определенного времени полета до ближайшего аэродрома, где можно было бы совершить вынужденную посадку в случае отказа одного из двигателей.

a220ato.jpg
 
Airbus дал официальный старт строительству линии сборки самолетов семейства А220, которая будет располагаться на заводе компании в городе Мобил (штат Алабама). Линия сборки была открыта Airbus в США для удовлетворения растущего спроса на самолеты А220 со стороны американских авиакомпаний. На торжественной церемонии открытия присутствовали около 700 человек, среди которых Президент Airbus Том Эндерс, Президент Airbus Commercial Aircraft Гийом Фори, представители авиакомпаний-заказчиков, промышленные партнеры и другие официальные лица.

Линия сборки самолетов семейства А220 будет располагаться рядом со сборочным цехом А320. Производство А220 планируют запустить в третьем квартале 2019 года., тогда как поставка первого самолета А220 , собранного в городе Мобил, запланирована на 2020 год.

Самолеты семейства А220 предлагают беспрецедентный уровень пассажирского комфорта и топливной эффективности в сегменте от 100 до 150 кресел. Благодаря улучшенной аэродинамике, современным материалам и двигателям нового поколения PW1500G, А220 позволяют сократить расход топлива примерно на 20% по сравнению с самолетами предыдущего поколения. Максимальная дальность полета А220 составляет 5 920 км.

Портфель заказов на самолеты семейства А220 превышает на данный момент 500 единиц, а общая потребность авиакомпаний в самолетах этой размерности оценивается Airbus в 7000 единиц на ближайшие 20 лет.
https://www.aviaport.ru/digest/2019/01/17/571839.html
 
Реклама
ANALYSIS Delta seizes opportunities with A220 introduction
07 FEBRUARY, 2019 SOURCE: FLIGHT DASHBOARD BY: EDWARD RUSSELL NEW YORK
Delta Air Lines introduced its first Airbus A220 today, ending what was an unexpectedly challenging road to becoming the North American launch operator of the type.

Nearly three years after ordering the A220-100, previously known as the Bombardier CS100, and nearly a year late - plus an extra week's delay for the US federal government shutdown - the Atlanta-based carrier placed the 109-seat aircraft in service between New York LaGuardia and both Boston and Dallas/Fort Worth on 7 February.

"While we've worked through a lot of challenges since that time… despite all the tariffs and trade and political challenges, we never wavered," Delta chief executive Ed Bastian told FlightGlobal at the delivery of the airline's first A220 in October. "We knew this plane needed to fly."

And fly the plane is. Beginning with just three aircraft in service today, Delta plans to have 28 A220s by year-end flying routes from coast-to-coast. Crews are based in New York today, with a second Salt Lake City base coming online in either April or May.

“This is one of those chances where the plane makes a lot sense for them," says Helane Becker, an analyst at Cowen, in an interview.

The A220 will allow Delta to upgauge more 76-seat regional jet flying to mainline aircraft, a move it began with the introduction of the 110-seat Boeing 717-200 in 2013, and likely replace some of the 717s down the road.

Network benefits, however, are not the only opportunities with the A220. The airline's Delta TechOps division is the exclusive maintenance provider in the Americas for the Pratt & Whitney geared turbofan engines on both the A220 and Airbus A321neo, the PW1500G and PW1100G respectively, and its Delta Flight Products division has dived into the inflight entertainment business developing the in-seat passenger displays on the A220.

“It’s more exciting than just another new plane being added to the fleet," Wolfe Research analyst Hunter Keay tells FlightGlobal. “The angle here isn’t just the improved economics, it’s the geared turbofan and inflight entertainment as well.”

BEYOND ECONOMICS

Delta expects a double-digit economic benefit with the A220. It forecasts a 20% fuel burn reduction, in addition to the bump in premium seat revenue, as the new aircraft displaces 76-seat Bombardier CRJ900s on routes.

A 20% improvement in economics is on the low end of what other airlines claim for the A220. JetBlue Airways, which ordered 60 A220-300s in July 2018, says fuel burn is roughly 40% lower than on its smaller Embraer 190s, while A220-100 launch operator Swiss has said cost savings on a per-seat basis are 25% better than its BAE Systems Avro RJ100s.

But as Keay points out, the other revenue benefits that Delta is deriving from the aircraft are significant.

The P&W engine deal is expected to boost Delta TechOps revenues by up to a third to more than $1 billion annually in coming years, Bastian said in May 2018. The MRO division generated roughly $750 million in annual revenue at the time.

The inflight entertainment investment is more of a wild card. Delta chief operating officer Gil West told investors in December that the airline was able to engineer, certify and manufacture the system on the A220 at “a fraction of the cost point that we pay today” to outside vendors.

In addition, the system developed for the A220 is wireless and uses tablet displays, a reduction in weight that could generate significant operating cost savings.

Other US carriers, particularly American Airlines and United Airlines, have preferred to remove in-seat entertainment systems on narrowbody aircraft due to the cost and weight of those systems. They have moved to streaming options that require passengers to use a personal tablet or other device.

Delta plans to install the wireless seatback entertainment system on its new Airbus A321neos and Airbus A330-900s, as well as on Boeing 767-400ERs as they are retrofitted.

The carrier is not stopping there though. Delta wants to sell the new inflight entertainment system to Airbus, as well as to other airlines, says West.

Delta Flight Products, manufacturer of the new entertainment systems, "aims to be a major player in inflight entertainment and cabin retrofit work" writes Seth Miller on Paxex.aero. "It is well funded and could significantly disrupt the market."

The question is whether Airbus and other airlines will buy the system, which Miller points out could be costly to Delta if the carrier is unable to achieve production economies of scale.

Delta, for its part, has already expressed its confidence in the A220 where it matters – with its pocket book. The airline added 15 A220-300s to its orderbook, increasing its total firm commitments to 90. It also converted 35 -100 orders to the larger -300s at the time.


CHALLENGES

Delta's journey from ordering the then-CS100 in April 2016 to introducing the A220 today was bumpy. While initial concerns included run-of-the-mill new aircraft production delays and issues with the P&W GTF engines, a trade spat between Boeing and the Canadian airframer almost derailed the first flights well into the 2020s.

Boeing, claiming damages from Bombardier's discount to Delta for the CSeries, filed suit against the Canadian airframer with the US International Trade Commission (ITC) in April 2017. The Chicago-based company argued that Bombardier was essentially dumping the aircraft in the US market, and hurting sales of its own 737 Max 7.

While Delta disputed these claims, with executives saying it never seriously considered either the 737-700 or Max 7 as an alternative to the CS100, initial rulings in the case were against Bombardier. The US Department of Commerce proposed a nearly 220% tariff on the aircraft in September 2017, a number that was upped to nearly 300% the next month.

"We will take the planes, there may be a delay… but we do not expect to pay any tariffs and we do expect to take the planes," said Bastian in October 2017.

As a result of the tentative ruling, Bombardier reached a deal with Airbus to sell the majority of the CSeries programme to the European airframer. This included plans to build a new final assembly line in Mobile, Alabama, that could skirt the proposed tariffs.

However, in a surprise to many, the ITC found no damage to Boeing and threw out the proposed tariffs in its final ruling in January 2018.

This allowed Delta to move forward with taking delivery of its first A220 last October, officially an Airbus model after the sale by Bombardier closed that July.

The A220 "will be an integral part of our future domestic fleet and will deliver an experience our customers will look forward to every time they fly," says Delta vice-president of New York and sales east Chuck Imhof at the launch festivities at LaGuardia today.

Перевод на русский с помощью Google Translate

653477


Delta A220 routes through year-end (as of 7 February)
653478
 
Air Vanuatu selects Airbus A220 for major fleet expansion

Based at Bauerfield International Airport in the capital Port Vila, Air Vanuatu operates to 26 domestic airports and internationally to Australia, New Zealand, Fiji and New Caledonia. It began services in 1987, and has played a vital role in establishing Vanuatu as a tourist and investment destination. Currently the airline operates a Boeing 737 and ATR 72 fleet.

 
у народа мелкое наблюдение.

Air Tanzania заменила разок 788 на 223 на маршруте Dar-es-Salaam - Mumbai
полет длился 6 часов 16 минут
GREAT CIRCLE DISTANCE 4678 KM
Самолет с самого начала вышел на FL350, т.е. крыла хватает с запасом. Правда, так до конца там и шли.
 
полет длился 6 часов 16 минут
ETOPS-180 имеет, так чего не летать.

Самолет с самого начала вышел на FL350, т.е. крыла хватает с запасом. Правда, так до конца там и шли.
Там явно "усечённая" запись - крейсерский участок выброшен, полётное время скачком уходит с 18:07 на 23:04.
Так что какой была максимальная высота полёта, по этой записи сказать нельзя.
 
Сегодня объявлен твердый заказ Air France на 60 A220-300 + ещё опцион на 30 и + 30 "прав приобретения". Первый самолет должен быть поставлен в сентябре 2021. Заявлено, что A220-300 идеально подходит для замены A318 и A319 на коротких и средних маршрутах и повысит конкурентноспособность компании, снизив стоимость пассажироместа более чем на 10% по сравнению с заменяемыми самолетами:

Evolution of the Air France-KLM fleet
On 30 July 2019
678871

Renewal of Air France's short- and medium-haul fleet

Air France has committed to a firm order of 60 Airbus A220-300 aircraft, with an additional 30 purchase options and 30 acquisition rights. The first aircraft should be delivered in September 2021. They will join Air France's short- and medium-haul fleet.

This aircraft will enable Air France to reduce its environmental footprint. The A220-300 generates 20% less CO2 emissions than comparable aircraft in its class, and is twice as quiet.

With a capacity of 149 seats and an operating range of 2,300 nautical miles, the A220-300 is perfectly suited to replace the A318 and A319 on the Air France short- and medium-haul network. This aircraft will allow the company to increase its competitiveness by reducing its cost per seat by more than 10% compared to the aircraft it will replace.
 
Последнее редактирование:
Заявлено, что A220-300 идеально подходит для замены A318 и A319 на коротких и средних маршрутах...
С учётом того, что сейчас у компании 51 борт этих двух типов, а заказано 60 новых машин, да ещё и опционы, французы могут повысить частоту рейсов - поскольку А319 вмещает в одноклассной компоновке 156 пассажиров, а "замещающий" - только 130.
Возможно и расширение сети "малозагруженных" маршрутов, но это, ИМХО, менее вероятно.

Интересно, с чего начнутся замены: парк А319 постарше (средний возраст 18+ лет), зато А318 по вместимости соответствует А220-300.
 
С учётом того, что сейчас у компании 51 борт этих двух типов, а заказано 60 новых машин, да ещё и опционы, французы могут повысить частоту рейсов - поскольку А319 вмещает в одноклассной компоновке 156 пассажиров, а "замещающий" - только 130.

????????????
Maximum seating 160
Typical 2-class seating 120-150
 
Реклама
Назад