Блин, пришлось FCTM открывать. Странно вы интерпретируете содержимое. Еще и начикали в "цитатах" из FCTM
Вот один из кусков, что цитировали на предыдущей странице, только полный
Although immediate braking is desired, manual braking techniques normally
involve a four to five second delay between main gear touchdown and brake pedal
application even when actual conditions reflect the need for a more rapid initiation
of braking. This delayed braking can result in the loss of 800 to 1,000 feet of
runway. Directional control requirements for crosswind conditions and low
visibility may further increase the delays. Distractions arising from a
malfunctioning reverser system can also result in delayed manual braking
application.
"За 4-5 секунд понятное дело и передняя стойка должна опуститься."
Причем тут это? Тут говорится, что даже при необходимости немедленного торможения, обычно применяют торможение с задержкой в 4-5 сек после касания основных стоек, даже несмотря на то, что условия требуют тормозить сразу. И это выливается в потере 800-1000 футов полосы (что ж вы это предложение не включили в цитату?). Противодействие боковому ветру, а также низкая видимость может еще больше увеличить эту задержку.
Т.е. задержка применения торможения это ПЛОХО.
Потом вы выдернули кусок из раздела landing rolling,где рассказывается об рекомендуемых действиях уже на ПРОБЕГЕ (мы уже сели). Я выделю жирным, то, что вы цитировали в ОДНО ЦЕЛОЕ из весьма объемного куска. Как то и смысл меняется
After main gear touchdown, initiate the landing roll procedure. If the speedbrakes
do not extend automatically move the speedbrake lever to the UP position without
delay. Fly the nose wheels smoothly onto the runway without delay
column movement forward of neutral should not be required. Do not attempt to
hold the nose wheels off the runway. Holding the nose up after touchdown for
aerodynamic braking is not an effective braking technique and may result in high
nose gear sink rates upon brake application.
To avoid possible airplane structural damage, do not make large nose down
control column movements before the nose wheels are lowered to the runway.
To avoid the risk of tailstrike, do not allow the pitch attitude to increase after
touchdown. However, applying excessive nose down elevator during landing can
result in substantial forward fuselage damage. Do not use full down elevator. Use
an appropriate autobrake setting or manually apply wheel brakes smoothly with
steadily increasing pedal pressure as required for runway condition and runway
length available. Maintain deceleration rate with constant or increasing brake
pressure as required until stopped or desired taxi speed is reached.
Кому вы хотели что-то доказать, выдергивая по предложению?
Вот еще цитата. Спидбрейки усиливают обжатие колес, срабатывают автоматически при касании только основных стоек, если не сработали, то быстренько сделать это вручную.
Так никто не спорит, что без спидбрейков торможение будет не ахти. Только где тут передняя стойка то? А выше сказано, что наилучшее торможение "Immediately after main gear touchdown "
"The speedbrakes spoil the
lift from the wings, which places the airplane weight on the main landing gear,
providing excellent brake effectiveness.
Unless speedbrakes are raised after touchdown, braking effectiveness may be
reduced initially as much as 60%, since very little weight is on the wheels and
brake application may cause rapid antiskid modulation. "
Никто ведь не говорит, что нужно ехать с поднятым носом (даже сказано, не пытайтесь тормозить аэродинамически в разделе "на пробеге"). Но то, чтобы тормозить только после того как опустится стойка передняя - такого нет. Наоборот, чем раньше, тем лучше