вроде пока только канадцы сертифицировали 3-часовой ETOPS для А220? Или FAA/EASA уже тоже? (по-быстрому не нашел)A.F., не в курсе, зачем этому двигателю и самолёту А220 нужен ETOPS? Как мне кажется, маршруты где он может понадобиться для такого самолёта единичны. Да и сертифицировать его сложно и дорого
Из Нью-Йорка или Торонто в Европу на нем конечно не самое лучшее решение летать, но например из Кореи по всяким прочим Азиям над морем или из Цюриха/Риги в какую-нибудь Исландию наверно вполне можно ИМХО. Ну и у нас по СибириThe newest addition to the Airbus family of commercial aircraft, the A220, has received 180-minute extended operations (ETOPS*) approval from the Canadian civil aviation authority, Transport Canada. This achievement paves the way for A220 customers to start new direct non-limiting routings over water, remote or underserved regions.
“This A220 ETOPS milestone adds to the numerous performance capabilities which the unbeatable A220 Family already offers,” said Florent Massou, Head of Airbus’ A220 Programme.
“Being the only in-production aircraft in its class capable of performing both steep approach and long-range operations, the A220 is definitely unlocking new route opportunities for airlines,” added Rob Dewar, Head of Engineering and Customer Support, A220 Programme.
The A220 is the first commercial airliner to obtain domestic ETOPS certification from Transport Canada. This capability is available as an option for A220-100 and A220-300 operators, enabling them to fly for up to 180-minutes from the nearest diversion airport.
Может там еще прицел на какой-нибудь Airbus Corporate Jet на будущее на замену А319?