Китай идет вперед

Реклама
astoronny

astoronny

Probatorem orbis terrarum
Так откуда на "Салюте" найдутся "неевропеоиды"? Это же не УМПО, где башкиров и татар много. :)
"Руслан Халилов, мой сосед по камере (сгорания), — Там Мао делать нечего вообще!" (С)
 
S

Seerndv

Старожил
Первый зарубежный вылет нового китайского военно-транспортного самолета Y-20


Впервые новый китайский военно-транспортный самолет Xian Y-20 совершил перелет за пределы КНР. Самолет осуществил переброску китайских военных медиков из Китая в Пакистан для помощи в борьбе с пандемией COVID-19. Интересно, что большую часть медицинского оборудования и медикаментов доставили военно-транспортные самолеты Ил-76 ВВС НОАК.




 
Бурундук

Бурундук

Старожил
При темпе выпуска 30 самолётов в год на линии и 378 заказах, да при хроническом китайском отставании от графика - видимо, перестала.

Плюс, как это любят говорить апологеты эксгумации Ил-96? А, "распространение компетенций", "освоение технологий", "подготовка высококвалифицированных кадров", "внедрение инновационных бизнес-процессов". Ну и так далее.
 
A.F.

A.F.

take-off.ru
Немного смешного:
Представили первый самолёт, собранный на новой производственной линии
Смешного ничего не нашел. Если только не считать, что:
1) на фото к статье выше - не серийный самолет (и тем более не "первый, собранный на новой линии"), а 4-й опытный (№104), взлетевший еще в 2010 году;
2) самолет, про который идет речь в статье (серийный №131) и поставленный 23 апреля авиакомпани Chengdu Airlines, собран еще на "старой" сборочной линии, в Шанхае-Дачане (это предприятие Шанхайской авиастроительной компании), а не на "новой" COMACовской линии в Шанхае-Пудуне. Его первый полет там, с аэродрома Дачан, на северо-западе Шанхая, состоялся 22 февраля 2020.
А первым же ARJ21 с "новой" сборочной линии COMAC в Пудуне (к юго-востоку от Шанхая, на берегу, там где международный аэропорт) стал самолет №132 для авиакомпании Чингиз Хан, впервые взлетевший 6 марта 2020. Заказчику он еще не передан.
На сайте COMAC есть пресс-релизы про оба события - и про первый полет первого "пудунского" 132, и про поставку "дачанского" 131. Про последний просто говорится, что он стал первым, процедура поставки которого заказчику полностью выполнена в Пудуне, но не более того. Это 24-й поставленный в эксплуатацию ARJ21.
Ну и теперь про то, зачем им вторая линия. За прошлый год в Дачане собрали, облетали и поставили заказчикам 12 ARJ21. Это почти предел тамошнего предприятия (считается, что там можно собирать до 15 таких машин в год).
В Пудуне же, рядом с международным аэропортом Шанхая, находится новейший сборочный комплекс COMAC, где собираются все С919, а теперь будут собирать и ARJ21.
Ниже фотка действительно первого собранного на новой линии ARJ21 - самолета №132 для Чингис Хана, сделана в день его первого полета 6 марта 2020:

1588205594321.png
 
S

Seerndv

Старожил
- смотри какой успешный китайский "кабачок" ...
 
Реклама
Pit

Pit

Старожил
Интересно посмотреть на на компоновку. Сзади - большой аварийный выход, а за ним 2 иллюминатора. Это "дикий" разрыв в рядах кресел или за аварийным выходом только вестибюль/багажник/гардероб/кухня?
 
B

Black Cat

Старожил
Интересно посмотреть на на компоновку. Сзади - большой аварийный выход, а за ним 2 иллюминатора. Это "дикий" разрыв в рядах кресел или за аварийным выходом только вестибюль/багажник/гардероб/кухня?
Таки дикий разрыв



 
Stalevar

Stalevar

Старожил
НУ то есть с одной стороны это 2 вип ряда :) а с другой стороны - сидят у туалета :)
Мне этой ОЙ КАК напомнило последний ряд в Ту-154 с таким же вип шагом кресел :)
 
Stalevar

Stalevar

Старожил
ну все таки в Ту-154 было вообще 3 движка :) зато там был королевский простор. А тут на короткую можно потерпеть. Да и беруши можно вставить. Если эти места не типа Space+ то это прям хороший выбор на коротких перегонах
 
S

Seerndv

Старожил
Как то меня смутило после сообщений об успехах WS-10 и WS-15:
J-20’s engine bearing to be approved in 5 years
Posted on April 29, 2019 by CAS editorNo Comments ↓

In recent years, China’s high-performance bearings for aero-engines have made major breakthroughs in theory, materials, manufacturing and craftsmanship, and some have even reached international leading levels.
With the implementation of the “two machines” major special projects, China’s aviation bearing industry is expected to take the express train of the aero engine industry, greatly improving the advanced nature and autonomy of the major equipment in aviation bearing field, and ensuring key types of advanced engines including WS-15 and WS-19.
The development of key models of advanced aero-engines is needed to achieve the “China dream of equipping a strong army.”
On July 7, 2018, Liu Daxiang, an academician of the Chinese Academy of Engineering, stated for the first time in a public lecture that China’s fourth-generation military small bypass ratio aero-engine project is progressing smoothly (J-20’s supporting engine WS-15), of which the design will be approved in the next three to five years.
All of this is due to the breakthrough of a series of engine basic technologies in China. The level of engine technology depends entirely on the “the height of your shortest board”. Due to breakthrough of aerospace bearing steel material technology, the new engine can make a major progress.
- а еще слухи о том что наши заводы спецподшипников переходят на китайские заготовки :(
 
A

A_Z

Старожил
Как то меня смутило после сообщений об успехах WS-10 и WS-15:
"to be approved" - это глагол будущего времени. :)
Больше в этой статье ничего нет.

- а еще слухи о том что наши заводы спецподшипников переходят на китайские заготовки :(
Ага - наши поставляют в Китай спецстали и получают оттуда заготовки. :)
 
Реклама
S

Seerndv

Старожил
China’s long-range stealth bomber could make its debut this year
China’s long-range Xian H-20 stealth bomber could make its debut this year
  • Beijing ‘carefully considering’ unveiling the plane at the Zhuhai Airshow in November at a time of heightened regional tension
  • H-20 will give China the nuclear triad of submarines, ballistic missiles and bombers
Topic | US-China relations
Minnie Chan

Minnie Chan

Published: 5:00am, 4 May, 2020


Why you can trust SCMP

China’s new generation strategic bomber is likely to be ready for delivery this year, but Beijing is said to be weighing the impact of its unveiling at a complex time in regional relations due to the
coronavirus pandemic
.
Military sources said the Xian H-20 supersonic stealth bomber – expected to double the country’s strike range – could make its first public appearance at this year’s
Zhuhai Airshow
in November, if the pandemic was sufficiently under control.
“The Zhuhai Airshow is expected to become a platform to promote China’s image and its success in pandemic control – telling the outside world that the contagion did not have any big impacts on Chinese defence industry enterprises,” a source said.
But the appearance of the bomber at this year’s air show could heighten tensions by directly threatening countries within its strike range, especially Australia, Japan and the Korean peninsula.


“The Beijing leadership is still carefully considering whether its commission will affect regional balance, especially as regional tensions have been escalating over the Covid-19 pandemic,” another source said.
“Like intercontinental ballistic missiles, all strategic bombers can be used for delivering nuclear weapons … if China claimed it had pursued a national defence policy which is purely defensive in nature, why would it need such an offensive weapon?”
Tensions in the region have worsened in the past month with a war of words between Beijing and Washington over the pandemic, and both sides
increasing naval patrols
of the Taiwan Strait and South and East China seas.
The US defence department has estimated a cruising distance of more than 8,500km (5,300 miles) for the H-20, the last in China’s 20 series of new generation warplanes, which includes the J-20 stealth fighter jet, the Y-20 giant transporter and the Z-20 medium-lift utility helicopter.
The arrival of the H-20 would mark the completion of China’s “nuclear triad” of ground-based intercontinental ballistic missiles, submarine-launched missiles and air-launched weapons.
An H-6K bomber, or China’s B-52, flies over the South China Sea. Photo: AP

An H-6K bomber, or China’s B-52, flies over the South China Sea. Photo: AP
Chinese state television has said the H-20 could alter the strategic calculus between the US and China by doubling the strike range of its current H-6K, dubbed the country’s B-52.
The H-20 has reportedly been designed to strike targets beyond the second island ring – which includes US bases in Japan, Guam, the Philippines and other countries – from bases in mainland China. The third island chain extends to Hawaii and coastal Australia.
It will be equipped with nuclear and conventional missiles with a maximum take-off weight of at least 200 tonnes and a payload of up to 45 tonnes. The bomber is expected to fly at subsonic speeds and could potentially unleash four powerful hypersonic stealth cruise missiles.
However, like China’s first active stealth fighter jet, the J-20, engine development of the H-20 bomber has fallen behind schedule, according to sources.
For the J-20, engineers were developing high-thrust turbofan WS-15 engines, but the jet is understood to be using either Chinese WS-10B or Russian-built AL-31FM2/3 engines, which compromise its manoeuvrability and stealth capabilities at subsonic speeds.
Military enthusiasts have speculated the H-20 might use the NK-321 Russian engine but two independent military sources said it would be equipped with an upgraded WS-10 engine.
“The WS-10 is still a transitional engine for the H-20 because it is not powerful enough. The eligible replacement may take two to three years for development,” one of the sources said.


The second said the speed of the H-20 would be slower than its original design, with some of its original combat capability being reduced.
“That’s why the American air force doesn’t care about the H-20, because it is not strong and powerful enough to cause any challenge to their B-2 and B-21 bombers.”
If the US decided to deploy more F-35 supersonic fighter jets – it has already sold about 200 to Japan and South Korea – it could push China to bring forward the unveiling of the new bomber, the second source said.
“For example, if some US decision makers decided to deploy up to 500 F-35s to Japan, South Korea, and even Singapore, India and Taiwan – making almost all of China’s neighbours in the Indo-Pacific region use F-35s to contain China – that would push Beijing to launch the H-20 as soon as possible.”
The H-20 is believed to have been in development since the early 2000s. The project to develop a strategic bomber was first announced by the People’s Liberation Army in 2016.
1589045546191.png
1589045751824.png