Новости Airbus Group / EADS

Indigo Partners portfolio airlines order 255 A321neo Family aircraft
Авиакомпании из портфеля Indigo Partners заказывают 255 самолетов семейства A321neo
Dubai, 14 November 2021 – Wizz Air (Hungary), Frontier (United States), Volaris (Mexico) and JetSMART (Chile, Argentina), Indigo Partners portfolio airlines, have announced an order for 255 additional A321neo Family aircraft under a joint Indigo Partners agreement. The firm order was signed at the Dubai Airshow.

This order brings the total number of aircraft ordered by the Indigo Partners’ airlines to 1,145 A320 Family aircraft. The aircraft ordered today are a mix of A321neos and A321XLRs, which will be delivered to the individual airlines as follows:

Wizz Air: 102 aircraft (75 A321neo + 27 A321XLR)
Frontier: 91 aircraft (A321neo)
Volaris: 39 aircraft (A321neo)
JetSMART: 23 aircraft (21 A321neo + 2 A321XLR)
In addition to this order, Volaris and JetSMART will upconvert 38 A320neo to A321neo from their existing aircraft backlogs.
Дубай, 14 ноября 2021 г. - Wizz Air (Венгрия), Frontier (США), Volaris (Мексика) и JetSMART (Чили, Аргентина), авиакомпании из портфеля Indigo Partners, объявили о заказе дополнительно 255 самолетов семейства A321neo в рамках совместнго соглашения Indigo Partners. . Твердый контракт был подписан на авиашоу в Дубае.

Этот заказ доводит общее количество самолетов, заказанных авиакомпаниями Indigo Partners, до 1145 самолетов семейства A320. Заказанные сегодня самолеты A321neo и A321XLR будут поставлены отдельным авиакомпаниям следующим образом:

Wizz Air: 102 самолета (75 A321neo + 27 A321XLR)
Frontier: 91 самолет (A321neo)
Volaris: 39 самолетов (A321neo)
JetSMART: 23 самолета (21 A321neo + 2 A321XLR)

В дополнение к этому заказу, Volaris и JetSMART конвертировали в уже действующем заказе 38 A320neo на A321neo.

ALC order for 111 Airbus aircraft launches Sustainability Fund

Dubai, 15 November 2021 – Air Lease Corporation (ALC) (NYSE: AL) has signed a Letter of Intent (LoI) covering all Airbus Families, highlighting the power of the company’s full product range. The agreement is for 25 A220-300s, 55 A321neos, 20 A321XLRs, four A330neos and includes seven A350Fs. The order which will be finalised in the coming months, makes the Los Angeles based ALC one of Airbus’ largest customers and lessor with the biggest A220 order book. Founded in 2010, ALC has ordered a total of 496 Airbus aircraft to date.
Дубай, 15 ноября 2021 г. - Air Lease Corporation (ALC) (NYSE: AL) подписала Письмо о намерениях (LoI), охватывающее все семейства Airbus, тем самым подчеркнув силу продуктовой линейки компании. Соглашение включает 25 самолетов A220-300, 55 A321neo, 20 A321XLR, четыре A330neo и семь A350F. Заказ, который будет окончательно оформлен в ближайшие месяцы, делает ALC одним из крупнейших клиентов и арендодателей Airbus с самой большой книгой заказов на A220. Основанная в 2010 году, ALC на сегодняшний день заказала в общей сложности 496 самолетов Airbus.
 
Реклама

ATR Upgrades Turboprops with New Pratt & Whitney Engine​

by Cathy Buyck
- November 15, 2021, 9:00 AM


ATR CEO Stefano Bortoli (Photo: ATR)
https://www.facebook.com/sharer/sha...-upgrades-turboprops-new-pratt-whitney-engine
https://twitter.com/intent/tweet?ur...urboprops with New Pratt & Whitney Engine
http://www.linkedin.com/shareArticl...andard engine for the ATR 72 and 42 aircraft.

https://aviaforum.ru/javascript:window.print();
Not many turboprops fly in the Gulf region, a market dominated by large hub-and-spoke carriers operating widebody airliners, but Franco-Italian turboprop maker ATR (Stand 1340) considers the Dubai Airshow a suitable venue to reveal new orders and significant improvements to the engines that power the ATR 42-600 and its larger sibling, the ATR 72-600. The company plans to replace the Pratt & Whitney Canada PW127M engines in those models with the new PW127XT series, which the company debuted at the Dubai Airshow on Monday.
ATR’s decision to partner with Pratt & Whitney Canada (P&WC) on the new engine was taken in 2018, ATR CEO Stefano Bortoli told AIN. Calling the new engine “a step-change in sustainability and airline economics,” Bortoli pledged that ATR “is determined to continue setting the pace of innovation within the regional market segment.”
The XT—which stands for extended time-on-wing—allows a 20 percent reduction in maintenance costs compared with the PW127M, according to ATR. The PW127XT requires only two scheduled engine overhauls in 10 years compared to three for the PW127M. The 40 percent extension of the engine maintenance interval, also known as time-on-wing, means the overhaul interval will increase from 14,000 to 20,000 flight hours. The companies also expect the XT to consume 3 percent less fuel than the M series burns, further extending the 40 percent fuel-burn advantage ATR holds over regional jets in the same seat category, according to P&WC. “We are pleased to launch this exciting new PW127XT engine with ATR,” said P&WC president Maria Della Posta. “Optimized for the ATR 42/72 aircraft family, it will deliver a significant improvement in operating costs, extending the already impressive operating economics and sustainability of this regional turboprop.”
The PW127XT will be available in summer 2022 and will become the standard engine for all the ATR aircraft, including the ATR42-600S, the STOL variant now under development, the Toulouse-based ariframer said.

The XT’s launch customer, Air Corsica, ordered five ATR 72-600s powered by the new engines. ATR expects deliveries to start in November 2022. “This shows the value of the engine and that operators are happy with what it offers. It is in line with our policy of continuous product development, both to reduce the operating costs for our client and further improve the sustainability of our product. The new engine will support our journey towards the deployment of 100 percent sustainable aviation fuel,” he said.
Currently, all ATR aircraft have earned certification to fly with a 50/50 blend, and the company aims to gain certification for 100 percent SAF usage by 2025.
Bortoli remained tight-lipped on the additional price tag of the new engine, but the existence of early launch customers for the engine “clearly shows that there is a very persuasive business case,” he said. “The maintenance cost savings would outweigh any increase in cost of this engine.”

40-YEAR ANNIVERSARY​

Formed in November 1981 when Aerospatiale (now Airbus) and Aeritalia (now Leonardo) merged their two separate, but similar, regional aircraft designs into a single project, ATR this month celebrates its 40th anniversary. “ATR reached two other milestones: 1,800 aircraft were sold and 1,600 delivered to about 200 operators in nearly 100 countries since the beginning the program,” noted vice-president of marketing Zuzana Hrnkova. The ATRs rank as the best-selling regional aircraft since 2010 in the 50- to 90-seat market, collecting 76 percent of all turboprop sales and 38 percent of all regional aircraft firm orders, she added. The ATR’s largest market resides in Asia-Pacific, which accounts for a 37 percent share of the total fleet; Europe accounts for a 30 percent share; the Americas 23 percent; and Africa and Middle East 10 percent.
“We are incredibly proud of what we achieved so far,” stated Bortoli. Throughout its history, ATR has followed the same strategy of continuous development from the first-generation ATR 42 and ATR 72 to the -600 series and growing the two models into a “larger family” with the purpose-built freighter ATR 62-600F and the shorter-runway ATR 42-600S. Launched in October 2019, that variant can take off and land on runways as short as 800 meters with 40 passengers on board in standard flight conditions. The ATR 42-600S has suffered a slight certification delay because the company had to adjust the development schedule due to Covid-19 constraints. It now expects certification in 2024, according to Hrnkova.
 
Как найти вопрос на ответ: сколько самолетов Airbus летает в авиакомпаниях США? По яндексу что-то не получается.
 
avro, просто"пробежаться" по флоту авиакомпаний, у кого в парке есть airbus. Как-то так...
Проскакивала инфа про пользователей в связи с отказом Аляски от заказа
 
41_airbus_a321xlr_assembly1 (1).jpg
41_airbus_a321xlr_assembly2.jpg
 
Посмотреть вложение 793139Посмотреть вложение 793140

В задней части фюзеляжа Airbus установил дополнительный топливный бак, который вмещает 12 900 литров топлива.
Airbus завершил только структурную сборку самолета, т.е. соединил фюзеляж с хвостом, крыльями и шасси.
После этого пилоты начнут статические наземные испытания,
Терминология, достойная русскоязычного сайта с обязывающим названием avianews.com!
Для справки: этот дополнительный "задний центральный" бак (rear centre tank) стоит у A321XLR под полом сразу за крылом
 
Реклама
Уважаемый Seerndv, в очередной раз призываю Вас давать краткую аннотацию новости на русском. Спасибо.

10 December 2021​

Innovation

How to store liquid hydrogen for zero-emission flight​

Airbus is developing a solution for one of hydrogen propulsion’s biggest challenges
ZEROe demonstrator with visible hydrogen tanks

HHydrogen is critical to Airbus’ aim of developing the world’s first zero-emission commercial aircraft by 2035. This will require an innovative approach to fuel storage. Airbus is now designing cutting-edge liquid hydrogen tanks to facilitate a new era of sustainable aviation


Hydrogen is one of the most promising technologies to reduce aviation’s climate impact. When generated from renewable energy sources, it emits zero CO2. Significantly, it delivers approximately three times the energy per unit mass of conventional jet fuel and more than 100 times that of lithium-ion batteries. This makes it well suited to powering aircraft.
However, storing hydrogen on-board an aircraft poses several challenges. Hydrogen may provide more energy by mass than kerosene fuel, but it delivers less energy by volume. At normal atmospheric pressure and ambient temperature, you would need approximately 3,000 litres of gaseous hydrogen to achieve the same amount of energy as one litre of kerosene fuel.
Clearly this is not feasible for aviation. One alternative would be to pressurise the hydrogen at 700 bars – an approach used in the automotive sector. In our example, this would slash the 3,000 litres to just six.
This may represent a huge improvement, but weight and volume are critical for aircraft. To go further still, we can dial down the temperature to -253°C. That’s when hydrogen transforms itself from a gas to a liquid, increasing its energy density even more. Returning to our example, four litres of liquid hydrogen would be the equivalent of one litre of standard jet fuel.

Inside Airbus' liquid hydrogen tank

Demanding requirements for hydrogen storage tanks​

Maintaining such a low temperature requires very specific storage tanks. They currently consist of an inner and outer tank with a vacuum in between, and a specific material, such as a MLI (Multi-Layer Insulation) to minimise the heat transfer by radiation.
Cryogenic liquid hydrogen storage tanks are already used in several industries, including aerospace, which gives us a good insight into the challenges involved. Airbus’ involvement in Ariane, for example, helped gain knowledge on systems installation, on cryogenic testing and fuel sloshing management, or even on how to build the inner tank itself.
But while there are some synergies between space flight and aviation, there are also numerous important differences. Safety requirements are different than for space launchers as hydrogen storage tanks for commercial aircraft would have to endure approximately 20,000 take-offs and landings, and would need to keep the hydrogen in the liquid state for much longer.
The new Airbus ZEDCs will host multidisciplinary engineering teams to create innovative solutions that will meet demanding aerospace requirements.
David Butters, Vehicles Systems Architect at Airbus

Crucial R&D for zero-emission flight​

As part of its commitment to clean aerospace, Airbus is now adapting and evolving existing hydrogen storage technology for aviation. Several new research and development facilities across Europe have recently begun work on liquid hydrogen storage tanks for our ZEROe concept aircraft.
In the near term, liquid hydrogen tanks for commercial flight are likely to be metallic. This approach will be pursued by Zero Emission Development Centres (ZEDCs) in Nantes, France, and Bremen, in northern Germany.
Longer term, however, tanks made from composite materials may be lighter and more cost-efficient to manufacture. Airbus will accelerate development of this approach at its new ZEDC in Spain, and its composite research centre in Stade, Germany.
“Adapting cryogenic tank technology for commercial aircraft represents some major design and manufacturing challenges,” says David Butters, Head of Engineering for LH2 Storage and Distribution at Airbus. "The new Airbus ZEDCs will host multidisciplinary engineering teams to create innovative solutions that will meet demanding aerospace requirements.”
All ZEDCs are expected to be fully operational and ready for ground testing with the first fully functional cryogenic hydrogen tank during 2023, and with flight testing starting in 2025.
 
300 самолетов: два давних клиента Boeing переходят в стан Airbus
Европейский производитель получил контракт на 140 самолетов и опцион на 162 за один день

За один день, 16 декабря, Airbus получил заказы на 140 самолетов и опцион еще на 162 от двух клиентов. Но еще более значимым для европейского производителя является тот факт, что оба заказа — стратегические решения по обновлению парка авиакомпаний, бывших давними клиентами американского Boeing.

Группа Air France — KLM разместила твердый заказ на 100 узкофюзеляжных самолетов семейства Airbus A320neo, а также подписала протокол о намерениях на 4 грузовых A350F, став еще одним стартовым заказчиком нового грузового самолета. Одновременно франко-голландский альянс оформил дополнительный опцион еще на 60 A320neo и 4 A350F. Первые A320neo и A321neo по данному соглашению поступят в парк Air France — KLM во втором полугодии 2023 г.

Заказ на самолеты Airbus знаменует глобальный сдвиг для голландского подразделения группы, узкофюзеляжный парк которого в настоящее время представлен самолетами Boeing 737-700, 737-800 и 737-900.

Комментируя решение группы, президент Air France — KLM Бен Смит назвал А320neo "лучшим самолетом из имеющихся для нашей маршрутной сети". "Впечатляющие летно-технические характеристики семейства A320neo и грузового A350F — сниженный уровень шума, высокая топливная эффективность и экономика — говорят в пользу выбора этих самолетов для долгосрочного роста нашего парка", — отметил он.

Перед Смитом, возглавившим группу Air France — KLM в 2018 г., поставлена задача рационализации и упрощения парка в рамках глобальной стратегии по сокращению отрыва от главных европейских конкурентов: группы International Airlines Group (IAG; включает British Airways и Iberia) и германской Lufthansa Group. Следуя данной миссии, Смит разместил заказ на самолеты А220, поставки которых уже начались, а также под давлением кризиса ускорил вывод широкофюзеляжных четырехдвигательных А380 и А340.

Новый заказ Air France — KLM на самолеты семейства A320neo предназначен для обновления парка голландской KLM, а также региональных низкотарифных подразделений группы: Transavia Netherlands и Transavia France. Грузовые самолеты увеличат провозные мощности группы "в условиях стабильного роста спроса на грузовые авиаперевозки", отметили в группе. В настоящее время Air France эксплуатирует 12 пассажирских А350; еще 26 заказаны и могут быть переведены в грузовую версию.

В тот же день, 16 декабря, о своем решении заменить узкофюзеляжный парк Boeing самолетами Airbus заявила и австралийская флагманская авиакомпания Qantas, подписав твердый заказ на 40 самолетов (по 20 ультрадальних узкофюзеляжных A321XLR и региональных A220) и опцион еще на 94 самолета. Поставки начнутся во втором полугодии 2023 г. и растянутся на последующее десятилетие.

Решающим фактором в пользу Airbus стала возможность объединить заказы с ранее подписанным контрактом лоукост-подразделения Jetstar. Однако, как пояснили в компании, выбор был непростым. Австралийская компания вела переговоры с Airbus, Boeing и Embraer по обновлению ближнемагистрального парка, который в настоящее время представлен 75 самолетами Boeing 737 и 20 Boeing 717.

Президент Qantas Алан Джойс назвал претендента от Boeing, 737МАХ, "отличным самолетом". Напряженные переговоры до последнего велись практически с равными шансами, рассказала финансовый директор Qantas Ванесса Хадсон. "Все модели соответствовали нашим пожеланиям по техническим характеристикам", — подчеркнула она.

Низкотарифное подразделение австралийской национальной компании, Jetstar, ранее разместило заказ на 100 самолетов семейства A320neo (включая 28 A321LR), и возможность объединить эти заказы, а также гибко управлять ими стала решающим фактором в выборе между Airbus и Boeing.

Объединенный заказ для Qantas Group может составить 299 самолетов, "что достаточно на следующее десятилетие и далее", пояснили в группе. Совокупная пассажировместимость A321neo и XLR будет на 15% больше, чем у парка В-737-800. Кроме того, повышенная дальность позволит открыть новые маршруты. В парке Qantas также состоят дальнемагистральные А330 и А380. Авиакомпания помимо этого рассматривает заказ на A350-1000. Пока также остаются Boeing 787-9 и 787-8.

“Мы уважаем решение Qantas и ждем продолжения нашего долгосрочного партнерства", — прокомментировали в Boeing.
 
Реклама
Назад